Skip to main content

NHG-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Van ervaring naar ervaringsdeskundigheid

Binnen richtlijnontwikkeling wordt er onderscheid gemaakt tussen ervaring, ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid.  

Ervaring
Iedere patiënt heeft ervaring met de zorg. Het gaat bij ervaringen om de individuele ervaringen. Het zijn de ervaringen die je hebt opgedaan in je eigen leven. Je kan je eigen ervaringen vertellen.

Ervaringskennis
Als je ervaringskennis hebt kan je jouw ervaringen en die van anderen analyseren en reflecteren.

Ervaringsdeskundigheid
Deze analyses en reflecties van ervaringen van jou en anderen, je ervaringskennis, kan je professioneel inzetten. Hier heb je vaardigheden voor nodig. Heb je deze vaardigheden, dan heb je ervaringsdeskundigheid.

Patiëntvertegenwoordiger
Als patiëntvertegenwoordiger vertegenwoordig jij een groep patienten en breng je hun wensen, voorkeuren en ervaringen in.  Je kan een patientvertegenwoordiger altijd vragen naar zijn bron van de collectieve patientenperspectief.  

Een schema: van ervaringen naar ervaringsdeskundigheid
Figuur: Een schematische weergave van ervaring naar ervaringsdeskundigheid.
Hulpmiddelen

In deze video vertelt Ilse van de Patiëntenfederatie wat het verschil is tussen ervaring, ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid.

PGOsupport Van ervaring naar ervaringsdeskundigheid

PGOsupport biedt een online module waarin ervaring(sdeskundigheid) verder wordt toegelicht.